På efterskole i nærmiljøet

Mathias Aarup Fogh, Sofie Bjerregaard Thomsen og Kalle Johan Boelt Christensen – elever på Han Herreders Ungdomsskole. Foto: Mattias Bodilsen

Mathias Aarup Fogh, Sofie Bjerregaard Thomsen og Kalle Johan Boelt Christensen – elever på Han Herreders Ungdomsskole. Foto: Mattias Bodilsen

Tre elever på Han Herreders Ungdomsskole fortæller om, hvorfor de valgte en skole tæt på deres hjem i Brovst, Løgstør og Fjerritslev

Når unge vælger efterskole, betyder det ofte et skift til et fremmed sted fjernt fra det hjemlige miljø – og lange ture med bus eller tog, når man skal hjem på weekend eller ferie.

Men at tage på efterskole i nærmiljøet er absolut også en mulighed. Det kan Sofie, Mathias og Kalle, der er fra henholdsvis Brovst, Løgstør og Fjerritslev, snakke med om. For dem har det været en god oplevelse at tage den korte tur til Han Herreders Ungdomsskole (HHU) i Skerping og opleve, at man alligevel befinder sig i en helt anderledes og meget udfordrende verden sammen med nye kammerater fra andre egne af landet.

Valget af HHU

– Hvad fik jer til at vælge netop HHU? Er der en tradition for efterskole i jeres familie?

– Min storesøster har gået her, og min lillebror vil også gerne på HHU, fortæller Sofie.

Det samme gør sig gældende for Mathias, hvis storesøster har været elev her før ham, ligesom hans lillesøster overvejer at følge efter. Kalles storesøster har været på Aabybro Efterskole, mens hans storebror ikke har valgt efterskole.

Ingen af de tre kendte ret mange på forhånd. Dog er der nogle få stykker fra Mathias’ gamle klasse i Løgstør:

– Jeg ville da også være træt af, hvis hele klassen fulgte med. Det er jo ikke lige meningen med at tage på efterskole!

– Skolen forsøger bevidst at undgå, at vi knytter os for stærkt til gamle kammerater ved at placere os på værelser sammen med nye, supplerer Sofie.

For at ryste eleverne sammen bliver de fra starten inddelt i kontakthold, som hver har en fast lærer tilknyttet.

Betænkelighed hurtigt overvundet

Sofie: – Det var lidt skræmmende med så mange nye lige i starten, men allerede efter den første uge føltes det, som om man havde været her altid.

Kalle: – Jeg var meget betænkelig den første dag, men det blev overvundet ved den første folkedans. Jeg oplevede, at alle var flinke og rare. Det sværeste var at lære alle navnene at kende!

Mathias: – Det hjalp meget, at vi var på mange ture i løbet af den første uge. Vi kæmpede mod hinanden i vores kontakthold.

Blandt aktiviteterne var løsning af opgaver i naturen og et byløb i Fjerritslev, hvor Kalle selvfølgelig havde en hjemmebanefordel. Derimod vidste han intet på forhånd om det store bondeoprør i 1441, da eleverne som en del af introduktionsugen besøgte mindestenen i Husby Hole.

Skitur og spring ryster sammen

Hvis HHU’erne ikke var rystet sammen før, blev de det i hvert fald i uge 5, hvor hele skolen var på skitur til Geilo i Norge. De blev inddelt i niveauer for begyndere og øvede, og de første to dage, udelukkende med langrend, blev der tid til masser af snak. Om aftenen hyggede elever og lærere sig med hinanden i hytterne, hvor de boede 8-10 stykker sammen. Et enkelt forvredet knæ var eneste skade i løbet af ugen.

Her i februar knokler eleverne på HHU med terminsprøver, men lærerne sørger for, at eleverne også får fyldt ny energi på ved masser fysiske udfoldelser efter de stillesiddende timer.

En af de meget populære aktiviteter på HHU er springgymnastik, og så sent som 23. november indviede skolen et helt nyt springcenter i forlængelse af den eksisterende idrætshal.

Fodbold, volley og band

– Hvad har I valgt som jeres specielle interesseområder her på skolen?

Mathias: – Jeg har valgt Fodbold First, hvor vi er ca. 20 deltagere og har fodbold tre gange om ugen med Tom Jensen og Jens Sørensen som instruktører. Vi lærer meget om taktik og bliver tilbudt træneruddannelse for at kunne blive hjælpetrænere. Indimellem får vi lov at bruge de indendørs baner i Fjerritslev. Her i foråret skal vi møde forskellige efterskoler på Sjælland i en turnering, og vi deltager desuden i de nordjyske mesterskaber (NM) for efterskoler. Som noget nyt i år er vi også tilmeldt en JBU-turnering. Derudover spiller jeg håndbold og dyrker springgymnastik.

Sofie: – Jeg dyrker også springgymnastik og spiller to gange om ugen volleyball. Det havde jeg ikke prøvet før, men jeg er blevet meget bidt af det. Her deltager vi også i NM. Desuden går jeg til styrketræning for piger.

Kalle: – Jeg går på et af skolens mindste hold, nemlig band. Vi har en meget dygtig lærer fra Jammerbugt Kulturskole, Kenneth Hove, som tager os med ud at optræde forskellige steder. I dramaugen her på HHU spillede vi til musicalen. Vi er to på elguitar, en på trommer, en på bas, en på klaver og tre sangere i bandet. Det er min yndlingstime, hvor vi spiller, hygger og snakker. Desuden går jeg til spring to gange om ugen.

Bredde og høj faglighed

De tre kammerater tøver ikke med at give HHU deres bedste anbefaling til andre unge fra lokalområdet.

– HHU er meget almen og har et meget bredt tilbud. Samtidig er der et godt fagligt niveau. Eleverne er gode til at klare tingene med hinanden, og ellers kan vi altid spørge lærerne til råds.

– Og så er det sociale helt i top!

De praktiske opgaver, der selvfølgelig er en del af livet på en efterskole, skal man heller ikke lade sig skræmme af:

Kalle: – Jeg har lært at vaske tøj, og det synes ikke mindst min mor er godt.

Mathias: – Ja, og vaske gulv …

Sofie: – Vi er gode til at holde selvjustits, så skolen altid er ren og pæn.

Selv om de ikke tager oftere hjem end alle andre, er de tre dog enige om, at det kan være rart at have familien i nærheden – for eksempel hvis man skal til læge.

– Eller hvis man har glemt noget derhjemme, som Kalle siger.

Artikel fra Magasinet NORD februar 2013, udgivet af NORDJYSKE Medier