Boghandel med flere butikker i én

Jørgen Balle og mangeårig medarbejder Lene Vigsø med det nye bogværk om Aggersborg. Foto: Mattias Bodilsen

Jørgen Balle og mangeårig medarbejder Lene Vigsø med det nye bogværk om Aggersborg. Foto: Mattias Bodilsen

Efter mere end 50 år i branchen har Jørgen Balle stadig mod på at gå nye veje for at give kunder fra Vesthimmerland og Han Herred den optimale indkøbsoplevelse

Balles Boghandel i Løgstør har i snart 40 år været et velkendt begreb på begge sider af fjorden. Det skyldes ikke mindst, at der er tale om meget mere end en traditionel boghandel. Indehaver Jørgen Balle har over 50 års erfaring i branchen, og han er til stadighed på udkik efter nye nicher, der kan udvikle hans butik.

Således er der i dag faktisk tale om flere butikker i én, og Jørgen Balle lover, at der er flere nye tiltag på vej, uden at han dog vil løfte sløret endnu.

Interesse for bøger og teknik

Jørgen Balle havde allerede en alsidig erfaring med sig i bagagen fra læretiden i Brande og ansættelser i Fredericia og Lemvig, da han og hustruen, Minna, overtog forretningen i Løgstør i 1975. Ud over kærligheden til bøger var hans tekniske interesse blevet vakt, især for foto og edb, og derfor har firmaet Balle ApS altid været synonymt med at være helt i front på disse områder.

Når man i dag besøger butikken i Østerbrogade 25, lægger man straks mærke til den livlige trafik af kunder ind og ud ad døren. Årsagen er ikke, at folk i Løgstør og omegn læser mange flere bøger og køber flere computere og kameraer end andre, men at Balle har skabt en unik kombination af flere afdelinger under samme tag.

Post og bank på samme tid

En af afdelingerne er postbutikken, der er indrettet som et meget synligt element i forretningen og kom til som en ny aktivitet for otte år siden. Og der er vel at mærke tale om langt mere end salg af frimærker og ekspedition af breve og pakker.

– Vi har fra første dag forsøgt at være innovative. Derfor er vi faktisk en bankfilial, idet postbutikken også kan servicere Danske Banks kunder med ind- og udbetalinger og foretage pengetransaktioner til udlandet via Western Union. Desuden har vi salg af NT-kort, optankning til mobiltelefoner og billetter til kulturelle oplevelser via BilletNet.

– Tre af vore dygtige piger har videreuddannet sig og er godkendt af Postvæsenet til at håndtere såvel pengetransaktioner som gods, herunder farligt gods.

– Folk kommer langvejs fra, fordi vi har udviklet os langt ud over, hvad der er normalt for en postbutik. Vi har to kasseterminaler, og der er åbent hele dagen fra kl. 9 til 17.30. Om nødvendigt hjælper vi også gerne med at pakke ind.

– Vores grundholdning er, at vi altid gerne vil give vore kunder en god oplevelse, understreger Jørgen Balle.

– Alfa og omega er dygtige medarbejdere, som kan være med overalt, men samtidig er specialister på hver deres område.

Vigtigt at se muligheder

At grundholdningen om at se muligheder frem for begrænsninger bærer frugt, viser sig af de over 100.000 besøgende hos Balle på årsbasis.

– Vi har et højt aktivitetsniveau og undersøger mange nye veje for at komme vore kunder i møde. Vores fokus er på service, kompetencer og spændende oplevelser.

– Når det gælder computere, sælger vi både bærbare og stationære maskiner i stort tal, og vi har en mand ansat specielt med henblik på klargøring og instruktion af edb-udstyr. Vores service omfatter naturligvis også alt i tilbehør. I fotoafdelingen har vi et stort udvalg af kameraer og avanceret udstyr til pasfoto.

Tilstrømningen er især mærkbar, når Balle med jævne mellemrum arrangerer forfatter-events. Senest var der fuldt hus til præsentationen af Else Roesdahls nye storværk om vikingeborgen Aggersborg.

Bøgerne fylder stadig meget hos Balle, selv om der efterhånden er kommet mange andre varegrupper til, eksempelvis ure i alle kvaliteter og prislag, herunder reparationer. Spil og legetøj har gennem mange år været en vigtig afdeling.

– Naturligvis kan vi ikke have alt på hylderne. Men vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe kunderne med det, de efterspørger, og kan altid skaffe bøger hjem i løbet af et par dage. Vi vil gerne huskes for at gøre lidt ud over det sædvanlige.

Standardløsninger duer ikke

Tilbage i 1970’erne var Balle først med online-bestilling af bøger, og personligt har Jørgen Balle været blandt foregangsmændene i boghandlernes indkøbssamarbejde Bogpa-Sika, hvoraf Bøger & Papir er en udløber, ligesom han i mange år har siddet i ledelsen for Skandinaviens største indkøbsforening for fotoudstyr.

Trods udfordringen fra supermarkeder og netbutikker ser Jørgen Balle fortrøstningsfuldt på fremtiden. Hans erfaring er, at folk gerne vil have valgmuligheder og vejledning og ikke mindst stå med varen i hånden, før man beslutter sig.

– Det er ingen hemmelighed, at det ikke så let at drive boghandel i dagens Danmark. Mange har måttet lukke i de seneste par år, og her kan mange faktorer spille ind. For mig at se er topstyring hos indkøbsforeningerne én af årsagerne.

– Vi skal turde være individuelle og gå imod strømmen for at kunne tilgodese kunderne i netop vores område. Det med standardløsninger, hvor alle butikker er ens, uanset hvor du kommer i landet, duer ikke hos os. Faktisk viser en amerikansk undersøgelse, at uafhængige boghandlere er de eneste, der er i stand til at bryde den negative spiral, hvor den ene boghandel lukker efter den anden.

– Så længe jeg synes, det er spændende, fortsætter jeg som boghandler i Løgstør, og hovedet er stadig fyldt med gode idéer, lyder det beslutsomt fra Jørgen Balle.

Artikel fra Magasinet NORD november 2014, udgivet af NORDJYSKE Medier